سایت مرجع سایت مرجع .

سایت مرجع

دانلود پایان نامه : رفتار خریدار و آمیخته بازاریابی-رشته مدیریت بازرگانی : عوامل آمیزه بازاریابی

رفتار خریدار و آمیخته بازاریابی

برای تعیین ارتباط بین رفتار خریدار و آمیخته بازاریابی، معیارهای مشخص‌کننده گرایش خریدار و عناصر آمیخته بازاریابی در انطباق با یکدیگر در یک ماتریس تجزیه و تحلیل می‌شوند. ساختار این ماتریس یک روش یکپارچه برای بازاریابی و ارتباط مستقیم بین گرایش خریدار (7p) و عناصر آمیخته بازاریابی (4p) است. بازاریابی بیان می‌دارد که هر محصول را می­توان با یک مجموعه مجزای آمیخته بازاریابی تشریح کرد. با تخصیص منابع سازمانی به ارائه کالاها و خدمات، چنین استراتژی در نهایت منجر به رسیدن به اهداف شرکت خواهد شد. مشتریان تلاش می­کنند تا به یک شیوه منطقی کالاها و خدمات مد نظر خود را پیدا کنند. این فرایند منبع‌یابی در نهایت باعث می شود مشتری به یک منبع خاص برای تهیه محصولات مراجعه کند. در این فرایند، p7 منبعی برای توانمندسازی خریدار در جهت انتخاب منطقی کالاها و خدمات عمل می‌کند(بنت ،1997: 154). در زیر به طبقه­بندی عوامل آمیزه بازاریابی می­پردازیم، و در ادامه به توضیح مفصل هر یک از عوامل آمیزه بازاریابی که شامل محصول، قیمت، مکان، ترفیع می­باشد و همچنین به توضیح کامل هر یک از زیر مجموعه­های هر یک از این عوامل می­پردازیم تا خوانندگان گرامی بتوانند براحتی تمام ابعاد آمیزه بازاریابی را بدست آورند و سعی شده است مجموعه کاملی از تمامی عناصر آمیزه بازاریابی که با استفاده از کتاب­های مختلف و مقالات جمع­آوری شده توسط محقق و مطالب خوانده شده، گردآوری شود.

دانلود متن کامل  پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی : رتبه­ بندی مهمترین عوامل آمیزه بازاریابی مؤثر در رفتار مصرف کنندگان رب گوجه ­فرنگی

                                          نمودار2 . 2 - طراحی آمیزه بازاریابی

 

                                 مأخذ: فیلیپ کاتلر، کاتلر در مدیریت بازار، 1379، 179


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲ آبان ۱۳۹۷ساعت: ۱۱:۰۴:۵۷ توسط:محمد موضوع: نظرات (0)

پیشبرد فروش[1] رشته مدیریت بازرگانی : عوامل آمیزه بازاریابی

پیشبرد فروش[1]  

بسیاری از تبلیغات بازرگانی با شتاب بر فروش اثر نمی‌گذارند. کارآیی تبلیغ بیشتر بر اندیشه و مغز انسان­هاست تا رفتار آنان. ولی هنگامی که مشتری از جریان فروشی ویژه، پیشنهاد خرید دو واحد از کالا با قیمت یک واحد، جایزه بردن، یا دریافت هدیه با خبر شوند، دست به اقدام می‌زنند.

روند اجرای پیشبرد فروش لگام گسیخته رو به افزایش است. در گذشته شرکت­ها تا 30 درصد بودجه ترویجی خود را در زمینه پیشبرد فروش هزینه می‌کردند. اکنون سهم این بخش از محورهای ترویج به 70 درصد رسیده است. سهم مهمی از بودجه پیشبرد فروش را به صورت پیشبرد بازرگانی به فروشگاه­های بزرگ و دیگر خرده فروشان در قالب اعتبار، تخفیف ویژه و پاداش هزینه می‌کنند. امروزه این­گونه پاداش­های ویژه، بخش مهمی از سود خرده­فروشان را تشکیل می‌دهد. در دوره‌های اجرای پیشبرد بازرگانی خرده فروشان حجم بیشتری از کالاهای مورد نیاز خود را خریداری می­نمایند و خریدشان در دیگر دوره‌ها کاهش می­یابد. این امر روی برنامه تولید و نگهداری موجودی کارخانه‌ها هم اثر می‌گذارد.

 پایان نامه: رتبه­ بندی مهمترین عوامل آمیزه بازاریابی مؤثر در رفتار مصرف کنندگان رب گوجه ­فرنگی

برنامه پیشبرد فروش ویژه مصرف­کنندگان هم اجرا می‌شود و کالاها در زمان­های خاصی با قیمت ویژه عرضه می‌گردند. این امر سبب می‌شود تا مشتریان خریدهای خود را بیشتر به آن دوره‌ها اختصاص دهند. بنابراین، همواره پیگیرند تا ببینند که این هفته کدام کالا با قیمت ویژه به فروش خواهد رفت. شرکت­ها همواره بیم دارند که با تفاوت در مقدار و چگونگی اجرای برنامه پیشبرد فروش از رقیبان وا بمانند. البته بهتر است که افزون بر هزینه‌های پیشبرد فروش و تبلیغات، در زمینه نوآوری هم به اندازه لازم بودجه مصرف شود و از این راه به جلب بازار بپردازند(کاتلر، 1379: صص195-196).

با توجه به مباحث بیان شده، شرکت­ها برای جذب مصرف­کنندگان می­توانند از نمونه مجانی، کوپن، بازپرداخت مشروط بهای کالا و جایزه استفاده کنند. همچنین برای خرده­فروشان وعمده­فروشان می توانند از تخفیف حجمی(تخفیف متناسب با حجم خرید آن­ها)، پاداش، کالای مجانی به­صورت جایزه، تابلوی مجانی، و یا تبلیغات مشترک استفاده کنند، هر شرکت لازم است که واحد تحقیق و توسعه تأسیس نماید تا دائماً روش­های نو، کالای جدید و مشتریان جدید را شناسایی کند.

.

2 . 23 . 3 روابط عمومی[2]

روابط عمومی عبارت است از مجموع اقداماتی که ما برای ایجاد روابط خوب با کلیه کسانی که بنحوی با آن­ها ارتباط داریم.

امروزه از طریق اقدامات روابط عمومی می­توان عادات مصرف مردم را تغییر داد، مثلاً در جامعه ما که مصرف گوشت قرمز بیش از اندازه می­باشد و این مطلب علاوه بر آن که ما را ناگزیر به واردات گوشت قرمز می­کند اثراتی نامطلوب بر سلامتی افراد دارد، ما می­توانیم با بهره­گیری مطلوب از روابط عمومی مردم را به سمت مصرف بیشتر غذاهای دریایی سوق دهیم تا ضمن بهره­گیری از منابع غذایی متنوع دریایی که در اختیار داریم، به سلامتی افراد جامعه نیز کمک کنیم( محب علی و فرهنگی، 1385: 341).

روابط عمومی نیز مانند پیشبرد فروش از ابزار گوناگون برخوردار است. ولی در بسیاری از سازمان­ها واحد روابط عمومی وقت اندکی را به بازاریابی اختصاص می‌دهد، زیرا فعالیت­های گسترده در روابط عمومی مالی، نیروی انسانی و دولتی را نیز باید پیش ببرد.

هنگامی که کار تبلیغات و پیشبرد فروش در خصوص فرآورده‌ای کم اثر شود، باید دست به دامان روابط عمومی بازاریابی(MPR) شد.

این بخش از دسته‌ای ابزار بهره می‌گیرد که عبارتند از:

نشریه‌ها: مجله ویژه شرکت، گزارش سالانه، بروشورهای سودمندو ....
موقعیت­ها: رخدادهای هنری، پشتیبانی از تیم­ها و مسابقه‌های ورزشی، نمایشگاه­ها و ...
اخبار: بخش خبرهای سودمند و خوب درباره شرکت، کارکنان، فرآورده‌ها و ...
مشارکت در فعالیت­های اجتماعی: اختصاص وقت و بودجه به نیازمندی­های محلی و ...
شناساندن سازمان: پخش نوشت­افزار با نام شرکت، کارت­های نام و نشان، پوشاک با نام و آرم شرکت...
فعالیت­های پیشبرد قانون­گذاری: کوشش در راه تصویب قانون­هایی که به سود شرکت و جلوگیری ازگذشتن قانون­هایی که به زیان شرکت و صنعت مربوط بدان هستند.
بودجه و هزینه‌های روابط عمومی بیشتر صرف ایجاد دید مثبت در جامعه و بازار هدف برای شرکت می‌شود. البته تأثیر این فعالیت­ها بیشتر جنبه غیر مستقیم دارد. می‌گویند که برای تبلیغ پول می‌دهید ولی با روابط عمومی برای پیروزی شرکت دست به دعا برمی­دارید. درج یک مقاله به سود فرآورده‌ای نو در نشریه‌ای شناخته شده، تأثیری بیش از هزاران دلار تبلیغ مستقیم دارد.

شاید یکی از مشکلات سازمان­ها در بهره­گیری از روابط عمومی، پیدا کردن نیروی انسانی مبتکر و خلاق است که بتوانند هنرمندانه به این وظیفه مهم بپردازند. کارهای عادی روابط عمومی از کارکنان شرکت و بنگاه­های خصوصی نیز ساخته است. ولی برنامه­ای که بتواند پیروزمندانه در بالا بردن نام و آوازه یک شرکت و فرآورده‌های آن فعالیت کند، نیاز به منابع و ابزار گوناگون دارد(کاتلر، 1379: صص198-196).

با توجه به مباحث بیان شده روابط عمومی بایستی یک تصویر مطلوب از سازمان و مقابله با شایعات وحوادث نامطلوب را فراهم آورد. همچنین از روابط عمومی برای تبلیغ، در مورد محصولات، اشخاص، مکان ها، سازمان­ها، بهره گیری می­شود.

 


2 . 23 . 4 نیروی فروش( فروش شخصی[3] )

یکی از پرهزینه­ترین ابزار ارتباطی در بازاریابی، بهره‌گیری از نیروی فروش شرکت است که برای جلب خشنودی مشتریان و یافتن مشتریان تازه، به سفرهای کوتاه و بلند فراوان می‌روند. بخش عمده‌ای از وقت نیروی فروش در یادگیری، نوشتن گزارش و شرکت در نشست­های توجیهی فروش، صرف می­شود. بنابراین، بایستی از وقت محدود تماس با مشتریان، بیشترین بهره‌برداری را نمود. کار نیروی فروش می‌تواند بسی بیشتر و بهتر از یک برگ آگهی، یا تماس پستی، نتیجه بخش باشد. فروشندگان مشتری را از نزدیک می‌بینند، با آنان گفتگو می‌کنند، به پرسش­ها و ایرادهایشان پاسخ می‌دهند، آنان را به ناهار یا پذیرایی­های مناسب دیگر دعوت می‌کنند و داد و ستدهای بزرگ و سودمند را به سامان می‌آورند. در استخدام فروشندگان باهوش و مناسب باید با دست و دل بازی اقدام نمود. هزینه بالای یک فروشنده مسأله مهمی نیست اگر بازده وی چشمگیر باشد. فروشندگان ضعیف کمتر می‌فروشند و بازده آنان نیز به نسبت کم خواهد بود. فروش شخصی و حضوری کاری دشوار است و تنها با ظاهری آراسته و لبخند فروشنده پیش نمی‌رود. فرآورده‌ها باید خوب و با کیفیت باشند و فروشنده نیز در تنظیم و پیشبرد پیشنهادهای خود با آگاهی و ابتکار عمل نماید. به رغم اهمیت گسترده‌ای که نیروی فروش دارد، شرکتها باید بکوشند تا شمار و هزینه این گونه از کارکنان را کاهش دهند. با پیدایش و گسترش فن‌­آوریهای نوین، اکنون می‌توان بسیاری از داد و ستدهای مستقیم را بدون نیاز به سفر و پذیرش هزینه‌های گوناگون، انجام داد و بر حجم کار هر فروشنده نیز افزود. یکی دیگر از راه­های کاهش نیروی فروش، کار با پخش­کنندگان است. اینان خود از نیروی فروش مناسب برخوردارند و گاهی فروش فرآورده‌های چندین تولید­کننده غیر رقیب را به عهده گرفته و خوب پیش می‌برند.

در مهار هزینه‌های فروش مستقیم به کمک نیروی فروش، لزوم انجام تجزیه و تحلیل زمان و وظیفه‌ها را یادآور می‌شویم که نشان دهنده چگونگی تنظیم وقت فروشنده برای دیدار از مشتریان، نوشتن گزارش، یادگیری فنون و روشهای فروش، مسافرت و تماسهای بعدی با مشتریان می‌باشد. گاهی لازم است که محدوده کار هر فروشنده را دوباره بررسی و طراحی کنیم تا بتواند مؤثرتر وظیفه‌اش را انجام دهد.

از دیگر ابزار افزایش کارایی نیروی فروش، به­کارگیری فن آوری نوین مانند رایانه‌های کیفی، تلفن همراه، چاپگر، پست الکترونیکی و نرم افزارهای ویژه است. هرچند که این­گونه ابزار گران قیمت و پرهزینه هستند، ولی چنان­چه بخوبی و درست به کار گرفته شوند، کارایی و بهره‌وری نیروی فروش بسیار بالا می‌رود و بازده این ابزار بیش ازهزینه‌های آن­ها می‌شود. شرکت هیولت پاکارد که پیشتاز در امر خودکار کردن فروش است، بهره‌وری نیروی فروش را با کمک ابزار نوین تا 30 درصد افزایش داده است.

با اهمیت و تأثیری که برای نیروی فروش بر شمردیم؛ استخدام، گزینش، آموزش، انگیزش، پرداخت پاداش و ارزیابی نتیجه کار این گروه بسیار حساس و پیچیده می‌باشد. امروزه نیروی فروش را باید به گونه‌ای آماده کرد که نیاز به برادر بزرگها و راهنمایی پیوسته آنان نداشته باشند. اکنون کوشش بر این است تا اداره بازارها را هرچه بیشتر به صورت افقی در آورند. در این روش، فروشنده بهتر و بیشتر به شناخت مشتریان توفیق می‌یابد و بازده کارش هم بیشتر می‌شود.

برخی از مشتریان برای شرکت بسیار با اهمیت هستند و باید در پیشبرد خواست آنان و رسیدگی سنجیده و پرشتاب به کارشان هیچ کوتاهی نشود. بسیاری از شرکت­ها مدیران ویژه‌ای با عنوان سرپرستی مشتریان کلیدی در سازمان گماشته‌اند تا در نگهداری این­گونه مشتریان و گسترش وفاداری آنان بکوشند. حوزه کار مدیران ویژه بین چهار تا ده مشتری را در بر می‌گیرد و به آنها فرصت داده می‌شود تا به هر مشتری وقت مناسبی اختصاص دهند. ارزیابی این­گونه مدیران، از راه رسیدن به هدف­های تعیین شده و میزان خشنودی مشتریان، صورت می‌پذیرد(کاتلر، 1379: صص200-198).

فروش شخصی، یکی از ابزارهای اثربخش تبلیغاتی است، به ویژه برای متقاعد ساختن مشتری که کالای ما کیفیت بهتری داشته و خرید آن را ترجیح دهد. فروش شخصی ابزاری است دو سویه. در این حالت، فروشنده ویژگی‌ها و نیازهای مخاطب خود را از نزدیک مشاهده نموده و بیانات و اقدامات خود را با آن تطبیق می‌دهد. در این مورد، فروشنده ممکن است با خریدار ارتباط دوستانه عمیقی ایجاد نماید و در بسیاری از موارد، خریدار خود به یک مبلغ برای کالای ما تبدیل می‌گردد. اما فروش شخصی ابزاری است مشکل. ما قادر خواهیم بود حجم تبلیغات خود را کم و زیاد کنیم، در حالی کمه تربیت فروشنده قوی و قابل اعتماد، به وقت و هزینه زیاد نیاز دارد. گاهی اوقات نیز هزینه فروش شخصی برای شرکت­های صنعتی، چند برابر هزینه آگهی می‌باشد. (اسماعیل پور،1381: 289).

[1]. Sales promotion

Public relations.[2]

Personal selling.[3]


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲ آبان ۱۳۹۷ساعت: ۱۱:۰۱:۴۳ توسط:محمد موضوع: نظرات (0)

دانلود پایان نامه ارشد نقش تنظیم شناختی هیجان، ذهن آگاهی و کمال گرایی در پیش بینی اضطراب - امتحان دانش ­آموزان پسر سال سوم دبیرستان

رویکردهای متفاوتی در آموزش تنظیم هیجان مطرح شده است. که در این جا به معرفی مدل تنظیم هیجان گراس، که در مدل درمانی پژوهش فعلی مورد استفاده قرار گرفته است، پرداخته می­شود.

 

اصلاح راهبردهای تنظیم هیجان از طریق مدل گراس

گراس (2003) براساس مدل کیفیت تولید هیجان ، مدل فرایند تنظیم هیجان را ارائه کرد. مدل اولیه شامل پنج مرحله (شروع، موقعیت، توجه،ارزیابی و پاسخ) است. به اعتقاد گراس هر مرحله از فرایند تولید هیجان، یک هدف تنظیمی بالقوه دارد و مهارت های تنظیم کننده ی هیجان می توانند در نقاط مختلف این فرایند اعمال شوند (گراس و تامپسون، 2007). گراس براساس مدل اولیه، مدل فرایند تنظیم هیجان را طراحی کرد و پنج نقطه از مراحل تولید هیجان را مشخص کرد که هر نقطه، محل اعمال یک خانواده از فرایندهای تنظیم هیجان است. در شروع یک هیجان یا انتخاب موقعیت عواملی وجود دارد که فرد را در موقعیت برانگیختگی هیجانی قرار می دهد و یا او را از آن موقعیت دور می کند (اجتناب). در مرحله دوم (موقعیت) از طریق اصلاح موقعیت می توان در فرایند تولید هیجان تغییراتی ایجاد کرد. در این مرحله، یکی از راهبردهای تنظیم کننده ی هیجان، خود- اظهاری است. در مرحله سوم (توجه) یکی از راههای ایجاد تغییر و تنظیم هیجان، تغییر جهت و یا گسترش توجه می باشد. سه شیوه گسترش توجه شامل حواس پرتی، تمرکز و نشخوار فکری است(گراس و تامپسون، 2007). از بین این فنون، حواس پرتی یکی از فنون فراشناختی تنظیم کننده هیجان به حساب می آید (پاپاجورجیو و ولز[1]، 2004؛ ترجمه یوسفی، بهرامی و برکتین، 1386). فرد با تمرکز، توجه خود را تماماً روی موقعیت یا جنبه خاصی از آن تشدید می کند و نشخوار فکری شامل تمرکز توجه روی احساسات و پیامدهای آن است. در چهارمین مرحله از مراحل تولید هیجان (ارزیابی)، ایجاد تغییرات شناختی، وظیفه تنظیم بخشی در این مرحله است و یکی از راهبردهای آن، باز ارزیابی شناختی[2] است (گراس و تامپسون، 2007). آخرین مرحله از تولید هیجان، مرحله پاسخدهی است و تعدیل پاسخ آخرین بخش از فرایند تنظیم کننده هیجان را تشکیل می دهد.

در مدل کیفیت هیجان پنج نقطه از فرایند تنظیم هیجان وجود دارد که پنج خانواده از فرایندهای تنظیم هیجان را معرفی می کنند: انتخاب موقعیت[3]، اصلاح موقعیت[4]، گسترش توجه[5]، تغییر شناختی[6] و تعدیل پاسخ[7]. این پنج خانواده به وسیله نقاط مختلف فرایند تولید هیجان از همدیگر متمایز شده اند. این خانواده ها به منزله مجموعه هایی از فرآیندها هستند. به چهار خانواده اول از تنظیم هیجان پیشایند محور گفته می شود چرا که آنها قبل از اینکه ارزیابی ها منجر به برانگیختگی و اوج گرفتن تمایلات پاسخدهی شوند، رخ می­دهند. در مقابل این چهار خانواده،تنظیم هیجان پاسخ محور قرار دارد که مربوط به آخرین مرحله ی تنظیم هیجان است. این دسته از راهبردها بعد از اینکه پاسخ ها تولید شدند رخ می دهد (گراس و موناز، 1995).

[1]. Papageorgiou & Wells

[2]. cognitive reappraisal

[3]. situation selection

[4]. situation modification

[5]. attentional deployment

[6]. cognitive change

[7]. response modulation

شکل 2-1: پنج خانواده از فرآیندهای تنظیم هیجان مطابق با مدل کیفیت تولید هیجان(اقتباس از گراس،2002؛ گراس و تامپسون،2007).

خرید و دانلود :

.  پایان نامه ارشد روانشناسی بالینی -دانشگاه آزاد ساری :نقش تنظیم شناختی هیجان، ذهن آگاهی و کمال گرایی در پیش بینی اضطراب -  امتحان دانش ­آموزان پسر سال سوم دبیرستان


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲ آبان ۱۳۹۷ساعت: ۱۰:۵۸:۳۰ توسط:محمد موضوع: نظرات (0)

بهبود خوشه بندی شبکه های حسگر بیسیم با استفاده از ترکیب الگوریتم ژنتیک و کلونی مورچگان -فروش فایل

اولین نمونه­های شبکه ­های حسگر برای کاربردهای نظامی طراحی و اجرا شدند تا نیروهای ارتشی بتوانند در یک منطقه جدید، بدون نیاز به برپا کردن تجهیزات خاص مرتبط با زیر ساخت شبکه با هم ارتباط داشته باشند. طبیعت پویا و متغیر محیط فعالیت ارتش­ها باعث می­شود استفاده از تجهیزات شبکه­های ثابت چندان مناسب به نظر نرسد. از سوی دیگر روش­های دیگر ارتباطات بیسیم در فرکانس­های بالای Mhz100 کار می­کنند، پس تنها هنگامی که دید مستقیم وجود داشته باشد ارتباط برقرار است. این مشکلات به خوبی با استفاده از شبکه­های حسگر برطرف می­شود. زیرا ارتباط در این شبکه­ها چندگامه است یعنی بین مبدا و مقصد لازم نیست دید مستقیم وجود داشته باشد و یا حتی این دو در محدوده امواج یکدیگر باشند، بلکه با استفاده از تعدادی گره­ میانجی، ارتباط مبدا و مقصد برقرار می­شود. لازم به یادآوری است که اجزای تشکیل دهنده شبکه­های حسگر تنها همان گره­ها هستند و نیازی به تجهیزات از پیش تعیین شده ندارند.

خرید و دانلود متن کامل:

 

پایان نامه ارشد کامپیوتر - نرم افزار دانشگاه آزاد ساری:بهبود خوشه بندی شبکه های حسگر بیسیم با استفاده از ترکیب الگوریتم ژنتیک و کلونی مورچگان

تاریخچه‌ی شبکه‌های حسگر به دوران جنگ سرد (اواسط دهه‌ی 1950 میلادی)[3] و سیستم نظارت صوتی باز می‌گردد. این سیستم توسط ایالات متحده و به منظور شناسائی و ردیابی زیردریائی‌های اتحاد جماهیر شوروی در بستر اقیانوس ارام شمالی تعبیه شده بود. این شبکه یک توری گسترده از هایدروفونها می‌باشد که توسط کابل به یکدیگر متصل شده و محیط اقیانوس را تحت پوشش قرار داده‌اند. این سیستم در حال حاضر توسط مؤسسه‌ی ملی  [1]NOAA  به منظور نظارت بر پدیده‌های جاری در بستر اقیانوس مورد استفاده قرار می‌گیرد.

روند استفاده از شبکه­های حسگر در سال­های پایانی دهه 80 و سال­های اغازین 90 توسط وزارت دفاع امریکا،  DARPA[2] و چند کشور دیگر ادامه داشت و نوآوری­هایی هم توسط      گروه های تحقیقاتی در دانشگاه­ها انجام می­شد. در اواسط دهه 90 با تعریف برخی استانداردها از جمله IEEE[3] 1999 فناوری‌های تجاری هم پا به عرصه وجود گذاشتند و گروه­های مختلف تحقیقاتی فعال در زمینه ارتباطات بی­سیم وارد بازار وسیع بالقوه غیرنظامی شدند. در حقیقت نمونه­هایی هم که اکنون کاربرد تجاری پیدا کرده­اند حاصل تلاش­های انجام شده در محیط­های تحقیقاتی سال­های نخستین بوده است.

2-3 .ساختار هر گره حسگر
شبکه های سنسور بی سیم[4] در دامنه گسترده ای از کاربردهای بالقوه استفاده می شوند همچون کنترل محیط، عملیات ارتشی، مسیریابی هدف، سیستم نظارت، کنترل حرکت وسایل نقلیه، تشخیص زلزله، سیستم های کنترل بیماری، سیستم کنترل آلودگی و غیره. این شبکه ها شامل گره حسگر هایی[5] هستند که قادر به کنترل و پردازش داده ها از مکان های جغرافیایی خاص و ارسال موارد مشابه به مکان های دور دستی می شود که ایستگاه پایه[6] نامیده می شود. WSN شامل ابزار الزامی منابع به صورت کوچک و ارزان است که در میان یکدیگر با استفاده از ارتباطات بی سیم چند مرکزی مرتبط می شوند. هر گره از WSN بعنوان SN نامیده می شود که حاوی یک سنسور، پردازشگر موجود، حافظه محدود شده، رادیوی کم – توان است و بصورت نرمال با باتری کار می کند. از انجا که گره حسگر بعنوان کوچکترین عنصر خودمختار یک شبکه حسگر شناخته می­شود، برای طراحی الگوریتم‌ها و پروتکل‌های مناسب برای این شبکه‌ها لازم است که اجزاء و تجهیزات یک گره و محدودیت­های سخت­افزاری آن شناخته شود. در این بخش پس از معرفی اجزاء یک گره حسگر، مشخصات یک نمونه گره واقعی بیان می­شود.

 

 

 

[1] National Oceanic and Atmospheric

[2] Defense Advanced Research Projects Agency

[3] Institute of electrical and electronic engineers

[4] Wireless Sensor Networks(WSN)

[5] Sensor Node(SN)

[6] Base Station


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲ آبان ۱۳۹۷ساعت: ۱۰:۵۵:۱۹ توسط:محمد موضوع: نظرات (0)

صلاحیت و تشکیلات دادگاه کیفری یک در قانون آ.د.ک مصوب سال 1392 و مقایسه آن با دادگاه کیفری استان

تشخیص و احراز صلاحیت
اولین موضوعی که در رجوع به مراجع صالح مورد توجه قرار می گیرد تعیین و تشخیص مرجعی است که در رسیدگی به امر مورد نظر صالح باشد وقبل از ورود به هر دعوی باید صلاحیت خود را در رسیدگی به موضوع مطروحه احراز نماید.

طرح دعوی بایستی در مرجعی باشد که قانون آنرا صالح دانسته قانونگذار در ماده 26 قانون آیین دادرسی مدنی تشخیص صلاحیت یا عدم صلاحیت هر دادگاه نسبت به دعوایی که به آن رجوع شده است را با همان دادگاه دانسته و در مورد هیات های غیر قضایی نیز وضع به همین منوال می باشد و وظیفه انطباق موضوع صلاحیت قانونی با همان مراجع و در اختیار اعضای همان هیات است و چنانچه دیگران در این امر تعیین و تکلیف نمایند غیر قابل قبول و مردود است .

در روند رسیدگی های برخی مراجع غیر قضایی ملاحظه می گردد در صورتی که رسیدگی به موضوعی را خارج از صلاحیت ذاتی خود بدانند پس از صدور قرار عدم صلاحیت پرونده را بایگانی و ذینفع را به مراجع قضایی دادگستری هدایت می کند تا در آن مرجع اقدام و طرح دعوی نماید در صورتی که حسب ماده 27 قانون ایین دادرسی مدنی در صورتی که دادگاه صلاحیت دار ارسال می نمایند و دادگاه مرجوع الیه مکلف است خارج از نوبت نسبت به صلاحیت اظهار نظر نمایند .

پس از تشخیص صلاحیت دادگاه یا مراجع غیر دادگستری مکلف هستند راسا با صدور قرار عدم صلاحیت از رسیدگی امتناع نمایند و این قرار مقید به زمآن معینی هم نیست و علاوه بر آن خوآنده نیز میتوآند ضمن پاسخ و دفاع در ماهیت به صلاحیت نیز ایراد نماید در صورت خوداری قاضی از رسیدگی جهت اصل 158 و 159 قانون اساسی و ماده 597 قانون مجازات اسلامی قاضی قابل تعقیب انتظامی و قضایی نیز خواهد بود.(احمدی ،1371، ص97)

متن کامل:

پایان نامه بررسی صلاحیت و تشکیلات دادگاه کیفری یک در قانون آ.د.ک مصوب سال 1392 و مقایسه آن با دادگاه کیفری استان

2-3-1- صلاحیت محلی
یعنی این که هر حوزه قضائی اعم از این که دادگاه عمومی و انقلاب  ، فقط به جرائمی رسیدگی میکنند که درهمان حوزه قضائی استان رخ داده باشد. ودر یک عبارت کلی صلاحیت محلی عبارت است از صلاحیت مرجع محل وقوع جرم.

پس دادسرا و دادگاه محل وقوع جرم صلاحیت رسیدگی به آن را دارد وبنابراین اگرجرم درحوزه قضائی دیگر رخ داد ویا مجرم درحوزه قضائی دیگر اقامت داشته باشد ، دادگاه محل اقدامات اولیه را برای جلوگیری از فرار متهم و تامین دلایل انجام و پرونده را باصدور قرار عدم صلاحیت به حوزه قضائی محل وقوع جرم ارسال می کند .

متهم دردادگاهی محاکمه می شود که جرم در حوزه آن واقع شده است و اگر شخص مرتکب چند جرم در حوزه های مختلف شود در دادگاهای محاکمه می شود که مهمترین جرم درآن واقع شده است .(کریمی،1386ص204)

2-3-1-1-معیار های صلاحیت محلی
وقتی بر حسب نوع جرم صلاحیت ذاتی دادگاه کیفری تعیین ومشخص شد این مسئله پیش میآید که در بین دادگاههای متعددی که صلاحیت ذاتی دارند کدامیک شایستگی ویژه برای رسیدگی به جرم ارتکابی را دارد . این نوع شایستگی را صلاحیت محلی  می نامند. مثال : وقتی بر حسب قواعد صلاحیت ذاتی معلوم شد که عمل ارتکابی « جنایت » است و رسیدگی به آن در صلاحیت محاکم عمومی و دادگاه جنائی است باید تعیین گردد که در بین محاکم متعدد جنائی کدامیک صلاحیت بخصوص جهت رسیدگی به جرم مورد نظر را دارد.(احمدی ،1371، ص97)
برای تعیین صلاحیت محلی ، معیار واحدی برای کلیه انواع جرائم ارائه نشده است .  جرائم خلافی فقط در محل وقوع قابل محاکمه است در صورتیکه جرائم جنحه و جنائی علاوه بر معیار دادگاه محل وقوع ، معیار های ذیل نیز جز موارد صلاحیت رسیدگی محاکم می باشند.

کشف جرم؛ ( بند ب ماده 51 آ.د.ک)
دستگیری متهم؛ ( بند ب ماده 51 آ.د.ک)
اقامت متهم یا مظنون؛ ( بند ج ماده 51 آ.د.ک)
وقوع مهم ترین جرم؛ ( ماده 54 آ.د.ک)
دادگاه آغازکننده تعقیب. ( بند الف ماده 51 آ.د.ک)


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲ آبان ۱۳۹۷ساعت: ۱۰:۵۲:۰۰ توسط:محمد موضوع: نظرات (0)

دانلود پایان نامه : قواعد حاکم بر دادرسی و حقوق متهم -پایان نامه مقطع ارشد

به لحاظ اهمیت قواعد حاکم بر دادرسی در رسیدگی های کیفری و کاربردی و عملی بودن آنهاو ارتباط آنها با حقوق متهم، یادآوری مجدد این قواعد و بررسی ارتباط آنها با حقوق متهم در این بخش ضروری به نظر می‌رسد.

بند اول‌: اصل برائت

همان طور که می‌دانیم پرونده کیفری پس از صدور کیفر خواست از سوی دادستان جهت رسیدگی و صدور حکم به دادگاه ارسال می‌گردد. در این مرحله دادگاه وارد رسیدگی ماهوی می شود و قاضی باید این اصل را رعایت کند. زیرا قاضی دادگاه تابع کیفر خواست دادسرا نیست. در قانون مجازات اسلامی و نیز در قانون آیین‌دادرسی کیفری مصوب 1378‌، هیچ ماده‌ای وجود ندارد که اصل برائت را تصریح کند. و فقط در اصل 37 قانون اساسی به آن تاکید شده است و دادگاه ها به استناد این اصل رای برائت می‌دهند[1].

اگر کسی مدعی وقوع جرمی است‌،باید دلیلی بیاورد و اصل برائت یعنی اینکه اگر کسی ادعای وقوع جرمی را می‌کند را ثابت کند. صدور کیفر خواست به معنی مجرمیت متهم نیست .قاضی باید خودش دلایل را بررسی کند و اگر دلایل کافی در قناعت وجدان وی حاصل شد‌، رأی بر محکومیت صادر کند‌، در غیر این‌صورت طبق اصل برائت بی‌گناهی متهم را صادر می‌کند. قاضی نباید به ادله‌ای که در کیفر خواست آمده اکتفا کند بلکه باید تابع اصل برائت باشد. خوشبختانه رعایت این اصل در ماده 4 ق‌.آ.د.ک جدید مصوب 1392 به شرح ذیل بیان شده است‌. «اصل برائت است‌، هرگونه اقدام محدودکننده سالب آزادی و ورود به حریم خصوصی اشخاص جز به حکم قانون و با رعایت مقررات و تحت نظارت مقام قضایی مجاز نیست و در هر صورت این اقدامات نباید به گونه ای اعمال شود که به کرامت و حیثیت اشخاص آسیب وارد کند».

بند دوم: اصل بی طرفی قاضی

قاضی دادگاه باید کاملا بی‌طرف باشد نه طرفدار شاکی و نه طرفدار متهم .عدم رعایت بی طرفی خلاف مقتضای عدالت است .قاضی نباید خود را مقید به کیفر خواست کند.بلکه باید دفاعیات متهم و وکیل مدافع وی را شنیده و بعد از بررسی کامل رأی دهد و تحت تاثیر هیچ سفارش و نفوذی قرار نگیرد. دفاع از کیفر خواست وظیفه دادستان است نه قاضی رسیدگی کننده به پرونده.این امر صراحتا در ماده 300 ق .آ.د.ک بیان گردیده است .این اصل جزو اصول نانوشته است و در قوانین جزایی ایران به آن تصریح نشده است .ولی از اصول مهمی است که در دادرسی همه کشورها حاکمیت دارد .به عارت دیگر از بدیهات است‌. خوشختانه قانونگذار در ماده 3 ق .آ.د.ک (جدید) به این اصل اشاره نموده است‌. در این ماده مقرر شده است: «‌مراجع قضائی باید با بی‌طرفی و استقلال کامل به اتهام انتسابی به اشخاص در کوتاهترین مهلت ممکن، رسیدگی و تصمیم مقتضی اتخاذ نمایند و از هر اقدامی که باعث ایجاد اختلال یا طولانی شدن فرآیند دادرسی کیفری میشود، جلوگیری کنند»[2].

به همین جهت‌، قانونگذار برای رعایت اصل بی طرفی قاضی در جایی که شک و شبهه طرفداری احد از طرفین وجود داشته اشد قاضی را از رسیدگی و صدور حکم منع نموده است‌. این موارد را قانونگذار در ماده 421 ق .آ.د.ک تحت عنوان ردّ دادرس پیش بینی نموده.

خرید و دانلود متن کامل :

 

پایان نامه جایگاه حقوق متهم در قانون آیین دادرسی کیفری جدید

بند سوم: اصل عادلانه و منصفانه بودن دادرسی

این اصل نیز از اصول نانوشته لیکن بدیهی در دادرسی های کیفری است که در همه کشورها باید رعایت گردد.در کشور ما اگر چه ماده قانونی وجود ندارد که بر این اصل تصریح نماید.ولی بدیهی است که قاضی باید فرصت کافی برای دفاع در اختیار متهم و وکیل وی قرار دهد .نه اینکه به متهم یا وکیل وی بگوید که در مدت مثلا یک ربع یا نیم ساعت حق دفاع داری و نه بیشتر .چنین دادرسی ای برخلاف اصل مذکور می باشد .به علاوه قاضی باید به دلایل و مدارک و اسنادی که طرفین امر کیفری به آن استناد می کنند‌،مورد رسیدگی و بررسی قرار دهد.نادیده گرفتن و یا بی توجهی به دلایل ابزاری طرفین خلاف اصل عدالت و انصاف قضایی است .

[1]- شمس ناتری،محمد ابراهیم؛اصل برائت و موارد عدول از آن در حقوق کیفری؛در:مجمموعه مقالات‌ علوم جنایی؛انتشارات سمت،1383.ص288

[2]- شمس ناتری،محمد ابراهیم؛ همان


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲ آبان ۱۳۹۷ساعت: ۱۰:۴۷:۵۹ توسط:محمد موضوع: نظرات (0)

حق متهم در مرحله تجدید نظر خواهی - حقوق متهم در قانون آیین دادرسی کیفری جدید

طبق ماده 232 از قانون آیین دادرسی کیفری دادگاه‌های عمومی و انقلاب مقرر شده بود که آراء  دادگاه‌های عمومی و انقلاب قطعی و لازم اجر است مگر در جرایم (اعدام، رجم، حد یا قصاص نفس یا اطراف، ضبط اموال بیش از یک میلیون ریال، مصادره اموال، جرایمی که طبق قانون مستلزم پرداخت دیه بیش از خمس دیه کامل است و...» اما در قانون جدید برابر ماده 427 مقرر شده است: « راء دادگاههای کیفری جز در موارد زیر که قطعی محسوب می¬شود، حسب مورد در دادگاه تجدیدنظر استان همان حوزه قضائی قابل تجدیدنظر و یا در دیوان عالی کشور قابل فرجام است:

الف- جرائم تعزیری درجه هشت باشد.

خرید و دانلود متن کامل :

 

پایان نامه جایگاه حقوق متهم در قانون آیین دادرسی کیفری جدید

ب- جرائم مستلزم پرداخت دیه یا ارش، درصورتی که میزان یا جمع آنها کمتر از یک دهم دیه کامل باشد.

تبصره 1- در مورد مجازات‌های جایگزین حبس، معیار قابلیت تجدیدنظر، همان مجازات قانونی اولیه است.

تبصره 2- آراء قابل تجدیدنظر، اعم از محکومیت، برائت، یا قرارهای منع و موقوفی تعقیب، اناطه و تعویق صدور حکم است. قرار رد درخواست واخواهی یا تجدیدنظرخواهی، درصورتی مشمول این حکم است که رأی راجع به اصل دعوی، قابل تجدیدنظر خواهی باشد».

سابقاً ماده 232 ق.آ.د.ک 1378 اصل بر قطعیت آراء دادگاه‌های کیفری قرار داده بود و آراء قابل تجدید نظر در این ماده احصاء شده بود، اما در ماده 427 قانون جدید قانونگذار با جابجایی واژه«‌جز در موارد زیر» اصل را بر قابل تجدید نظر خواهی بودن احکام دادگاه‌های کیفری که حسب مورد در دادگاه تجدید نظر استان یا دیوان عالی کشور صورت می‌گیرد. نتیجه این که در قانون سابق اصل بر قطعی بودن احکام و در قانون جدید اصل بر قابل تجدید نظر بودن احکام می باشد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲ آبان ۱۳۹۷ساعت: ۱۰:۳۳:۳۰ توسط:محمد موضوع: نظرات (0)

اعتراض به حکم بعد از قطعیت آن - حقوق متهم در قانون آیین دادرسی کیفری جدید

اصولاً بعد از قطعیت حکم، مفاد آن لازم‌الاجرا است و دیگر نمی‌توان با اعتراض به آن خواستار رسیدگی مجدد به پرونده شد حکم نیز در سه مورد قطعی محسوب می‌شود:

«ماده 427- آراء دادگاههای کیفری جز در موارد زیر که قطعی محسوب می‌شود، حسب مورد در دادگاه تجدیدنظر استان همان حوزه قضائی قابل تجدیدنظر و یا در دیوان عالی کشور قابل فرجام است:

الف- جرائم تعزیری درجه هشت باشد.

ب- جرائم مستلزم پرداخت دیه یا ارش، درصورتی که میزان یا جمع آنها کمتر از یک دهم دیه کامل باشد».

پس از قطعیت حکم، مفاد آن صحیح فرض می‌گردد. و برای آن اعتباری قائل می‌شوند. که مانع رسیدگی مجدد به موضوع مورد حکم است و در نتیجه قاعده‌ای شکل می‌گیرد به نام قاعده اعتبار امر مختوم یا قاعده قضیه محکوم بها. با این حال، قاعده‌ای که به این ترتیب شکل می‌گیرد فرضی بیش نیست تا پایانی برای رسیدگی قضایی به اختلاف طرفین باشد و ممکن است دلایل روشنی بر نادرست بودن حکم به دلیل اشتباه قضایی وجود داشته باشد. در این حالت، به منظور اشتباهات قضایی و جلوگیری از به کیفر رسیدن متهم بی‌گناه از گذشته پذیرفته شده که بعد از قطعیت حکم نیز در مواردی خاص و استثنایی، که به آن موارد فوق‌العاده اعتراض به احکام نیز گفته می‌شود، بتوان حکم را مورد اعتراض قرار داد و رسیدگی دوباره به پرونده را خواستار شد[1].

خرید و دانلود متن کامل :

 

پایان نامه جایگاه حقوق متهم در قانون آیین دادرسی کیفری جدید

پس از پیروزی انقلاب اسلامی و تحولاتی که در زمینه قوانین مربوط به دادرسی کیفری به عمل آمد، با وجود تردیدهای اولیه در مشروعیت تجدیدنظرخواهی و در نتیجه محدود شدن آن در نخستین قوانین مهم مورد تصویب بعد از انقلاب، قانون‌گذار به تدریج ضمن توسعه موارد و جهات تجدیدنظر خواهی از حکم قبل از قطعیت آن، به پیش‌بینی طرق جدیدی برای اعتراض برخی مقامات قضایی به احکام دادگاه‌ها حتی پس از قطعیت آن پرداخت. در تمامی این موارد، تلاش قانون‌گذار این بوده است که در کنار یک راه سنتی از طرق فوق‌العاده اعتراض به احکام قطعی، یعنی طریق اعاده دادرسی، که موارد آن محدود و مشخص است. راه دیگری برای اعتراض به هر حکم خلاف قانون یا خلاف شرع، حتی بعد از قطعیت آن، در پیش‌روی مقامات خاص قضایی بگشاید تا بدین ترتیب از اجرای چنین احکامی جلوگیری به عمل آید. نتیجه اینکه، در حال حاضر، و در پی تصویب قوانین مختلف و آزمودن راه‌های گوناگون اعتراض به احکام، یک طریق مشخص به عنوان اعاده دادرسی برای تقاضای رسیدگی دوباره به پرونده‌ای که حکم آن صادر و قطعی گردیده وجود دارد. ولی از آنجا که پیمودن این مسیر و اعاده دادرسی نسبت به پرونده از دو راه امکان‌پذیر است. یکی از طریق موافقت دیوان عالی کشور و دیگری از طریق موافقت رئیس قوه‌قضائیه، در اینجا موارد را در دو قسمت متفاوت تقسیم‌بندی می نماییم و تفسیر آنها جهت اطاله بحث پرهیز می‌کنیم:

(الف) اعاده دادرسی عام از طریق دیوان عالی کشور که از گذشته وجود داشته است

(ب) اعاده دادرسی خاص از طریق رئیس قوه‌قضائیه که اخیراً در قوانین پیش‌بینی شده است

مرجع اصلی و عام نظارت بر اجرای صحیح قوانین در محاکم دیوان عالی کشور است. بنابراین، از آنجا که این شکل از اعتراض به حکم از گذشته به عنوان وسیله‌ای برای درخواست از این مرجع جهت موافقت با رسیدگی مجدد به پرونده مطرح بوده و در ق.آ.د.ک نیز همچنان مورد قبول قرار گرفته است، از آن به اعاده دادرسی عام یاد کردیم. این شیوه، روشی است که به وسیله آن دادگاه دیگری هم عرض دادگاه صادر کننده حکم قطعی با موافقت دیوان عالی کشور، یک بار دیگر به اتهام شخصی که در مورد او حکم قطعی صادر شده، رسیدگی می‌نماید. مهم‌ترین ویژگی اعاده دادرسی این است که اجرای مجازات موضوع حکم، مانع اعتراض به آن حکم و درخواست اعاده دادرسی نیست[2].

[1]- خالقی، علی، آیین دادرسی کیفری، تهران، انتشارات شهردانش، 1392، صص391-393

[2]- درمزاری، محمدرضا زمانی، آیین دادرسی کیفری، نشر دانش، 1393، ص24


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲ آبان ۱۳۹۷ساعت: ۱۰:۲۹:۵۹ توسط:محمد موضوع: نظرات (0)

دانلود پایان نامه - کمالگرایی و سرسختی و رضایت زناشویی در دانشجویان متاهل

این ویژگی به سن بستگی ندارد و هر فردی باید هنگام ازدواج به رشد عاطفی، فکری و اجتماعی کاملا رسیده و بالغ باشد. از آنجایی که رشد عاطفی-فکری با رشد هوشی رابطه مستقیم دارد، اختلاف زیاد در این زمینه سبب بروز اختلافات و نارضایتی زناشوئی می شود(کیامرثی، 1391).

2-2-4-2 طرز تفکر، عقاید و تمایلات
باید قبل از وارد شدن به زندگی زناشویی مخصوصا در دوران نامزدی در موضوعات مهم زندگی توافق نظر وجود داشته باشد. ثابت شده است که توافق های زیاد قبل از ازدواج روابط بعد از ازدواج را نیز محکمتر کرده و معنی و مفهوم بهتر به زندگی زناشوئی می دهد(سواری، 1391).

2-2-4-5 عقاید مذهبی
عقاید مذهبی در سعادت کانون خانوادگی اهمیت دارد. تحقیقات نشان می دهد که اعتقادات و نگرش های زن و مرد اکثرا پس از ازدواج ادامه می یابد و اگر زن و شوهر از یک مذهب ولی دارای اعتقادات و دید فلسفی متفاوت نسبت به اصول و موازین مذهبی خود باشند، باز هم منجر به اختلافات عدیده شده و دیگر مسائل زندگی را نیز تحت الشعاع قرار می دهد (باغبان و همکاران، 1386).

2-2-4-6 اختلافات طبقاتی
در یک ازدواج مطلوب همیشه باید تشابه طبقاتی تا آن جا که امکان دارد وجود داشته باشد. هرچه زن و شوهر از نظر طبقاتی شباهت داشته باشند، امکان رضایت، خوشبختی و سعادت بیشتر است (بنائیان و همکاران، 1385).

دانلود متن کامل پایان نامه کارشناسی ارشد :

بررسی رابطه بین کمالگرایی و سرسختی با رضایت زناشویی در دانشجویان متاهل

2-2-4-7  توافق و طرز فکر درباره امور جنسی
تحقیقات نشان می دهد که مسائل جنسی از لحاظ اهمیت در ردیف مسائل درجه اول یک زندگی زناشوئی قرار دارد و سازگاری و رضایت در روابط جنسی از مهمترین علل خوشبختی زندگی زناشویی است. چنان چه این روابط ارضاء کننده و کامل نباشد، منجر به ناراحتی شدید، اختلافات و حتی از هم پاشیدگی خانواده می شود (پویا منش و همکاران، 1387).

2-2-4-8  بیماری روانی در خانواده
وراثت یکی از عوامل مهم بیماری های جسمی و روانی است لذا شایسته است در موقع انتخاب همسر تحقیقات لازم در این باره انجام شود.یکی از عوامل کلیدی در پایداری زندگی مشترک تعهد دو طرف نسبت به ازدواج است (حفاظتی و همکاران، 1385).

2-2-5 تفاوت های افراد در رضایت زناشویی
رحیمی و خرم آبادی( 1385) بیان نمود که بین زوج ا از نظر رضایت زناشویی تفاوت وجود دارد و عواملی که منجر به تفاوت بین زوج ها در میزان رضایت زناشویی می شوند، عبارتند از:

سطح تحصیلات بالا
زوج هایی که تحصیلات بالاتری دارند،  در ارتباط با هم در مقایسه با زوج های با تحصیلات پایین تر، متفاوت عمل می کنند.

موقعیت و وضعیت اقتصادی- اجتماعی
موقعیت های اقتصادی و اجتماعی  نیز از دیگر عواملی است که در میزان رضایت زناشویی افراد تاثیر می گذارد.

تفاوت های زوجین در علایق، هوش و شخصیت
تفاوت های زوجین در سازگاری در مسائل جنسی
هنوز مکانیزمی برای کشف ارتباط بین این عوامل و ازدواج موفقیت آمیز پیدا نشده است. اما احتمالاً سطح بالای  تحصیلات یا وضعیت اقتصادی اجتماعی مناسب زوجین را به سمت رضایت بالاتری هدایت می کند. زیرا وجود همین عوامل باعث می شود زوجین مهارت های بهتری برای حل مسأله داشته باشند و کمتر دچار استرس شوند.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲ آبان ۱۳۹۷ساعت: ۱۰:۲۵:۱۱ توسط:محمد موضوع: نظرات (0)

رابطه بین کیفیت خدمات، اعتماد، ارزش ادراک شده و رضایت و وفاداری مشتریان

کیفیت خدمات، اعتماد، رضایت مشتریان، ارزش ادراک شده توسط مشتریان و تاثیر آن ها بر وفاداری مشتریان توجه بسیاری از بازاریابان و محققین را در چند سال اخیر به خود جلب کرده است.  با نگاهی به تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده می توان به این حقیقت پی برد که افراد مختلف ترکیب های متفاوت از این عوامل را مد نظر داشته و مورد بررسی قرار داده اند.

با بررسی تحقیقاتی که در زمینه بازاریابی خدمات صورت گرفته است می توان به این نتیجه رسید که کیفیت خدمات و رضایت مشتریان و ارزش درک شده توسط مشتریان از جمله مهم ترین عواملی هستند که در وفاداری مشتریان تاثیر به سزایی دارند. (بیتنر و هابرت، 1994؛ اندرسون و سولیوان، 1993؛ بیتنر و زیتامل، 1996). [1]در سال 1992 بابکوس و بولر[2] طی بررسی هایی که انجام دادند به این نتیجه رسیدند که کیفیت خدمات یکی از مهم ترین ابزاری است که شرکت های خدماتی برای متمایز نمودن خود از سایر رقبا از آن بهره می برند. ارزش ادراک شده نیز از دیگر عواملی است که بسیاری از شرکت ها برای کسب وفاداری مشتریان به آن توجهی خاص دارند. ارزش ادراک شده به عنوان یکی از مهم ترین عوامل در فرایند تصمیم گیری مشتریان معرفی شده است(روست و اولیور، 1994؛ سوئینی و همکاران، 1999). [3] پاراسورامان و زیتامل[4] نیز در سال 1989 به بررسی تأثیر کیفیت خدمات بر روی مقاصد رفتاری مشتریان پرداختند. درپایان این تحقیقات آنها به این نتیجه رسیدند که کیفیت خدمات و رضایت مشتریان تأثیر معنی داری بر مقاصد مشتریان و تمایل آنها برای خرید مجدد دارند.

ایجاد وفاداری در مشتریان بخصوص مشتریان بانکی مفهومی است که در کسب وکار‌های امروزی به لحاظ اینکه مشتریان وفادار به صورت مولفه اصلی موفقیت بانک‌ها در‌آمده‌اند، مورد توجه بیش از بیش قرار گرفته است. هیچ کسب و کاری به جز سازمان‌های انحصاری دولتی نمی‌توانند بدون داشتن مشتریان وفادار دوام آورند. افزون بر این به لحاظ این واقعیت که انتظارات مشتریان نیز دائما در حال افزایش است. بانک‌ها ملزم هستند تا فراتر از نیاز‌های اولیه ارضای مشتریان رفته، انتظارات آنها را تامین کرده، کانون توجه خود را از ارضای صرف مشتری به ایجاد وفاداری و اعتماد از طریق ایجاد ارتباطی بلند مدت، دو جانبه و سودآور برای هر دو طرف معطوف نمایند (دیسک و باسو، 1994).

امروزه، با شدیدتر شدن رقابت در بخشهای خدماتی، نقش وفاداری مشتری برجسته تر از گذشته شده است. در دیدگاه امروزی بازاریابی شامل رشد دادن و توجه به رضایت مندی، کیفیت از دیدگاه مشتری، وفاداری و ارتباط موثر با مشتری می‌باشد. در نتیجه سازمانهای امروزی تلاش می‌کنند تا مشتریانی وفادار داشته باشند (ارسلی، 2002، ، ص394) با توجه به این که در بخش خدمات روابط بین فردی گسترده بین ارائه دهنده خدمت و مشتریان وجود دارد، نقش وفاداری در این بخش از اهمیت ویژه ای برخوردار است. وفاداری مشتریان منجر به افزایش سهم بازار، نرخ بازگشت سرمایه و سودآوری بالاتر برای سازمانهای خدماتی خواهد شد (بالگلو، 2002، ص 49) امروزه دیگر ارتباط با مشتری به منظور بدست آوردن مشتریان وفادار کافی نمیباشد، بلکه کیفیت این ارتباط نیز بسیار حائز اهمیت است.

با وجود این که کیفیت خدمات و ارزش ادراک شده، هر کدام تاثیر خاص و متفاوتی بر افراد مختلف دارند، این تحقیق بر آن است تا ارتباط درونی این عوامل را نیز مشخص کند با امید بر این که مشخص شود کدام یک تاثیر بیشتری بر وفاداری مشتریان دارد. در این صورت بانک درک بهتری از آن چه که باید تحت عنوان خدمات به مشتریان ارائه دهد خواهد داشت.

این فصل خلاصه ای از مبانی نظری و پیشینه تحقیقاتی که درباره کیفیت خدمات، اعتماد، رضایت مشتری، ارزش ادراک شده و تاثیر آن ها بر وفاداری مشتریان می باشد را ارائه خواهد داد. در این بخش از تحقیق ابتدا به طور مختصر به بررسی موضوع و مسئله خواهیم پرداخت و در ادامه مهم ترین پژوهش های انجام شده در این حوزه را مرور خواهیم کرد.

 


2-2. کیفیت خدمات ارائه شده به مشتریان

2-2-1. خدمت

خدمت یک واژه پیچیده است. این واژه دارای معانی مختلفی است و طیفی از خدمات شخصی تا خدمت به عنوان یک محصول را در بر می گیرد.

خدمت فعالیت یا منفعتی است که یک طرف به طرف دیگر عرضه می کند، اساسا نامحسوس بوده و مالکیت چیزی را در بر ندارد، در نتیجه ممکن است محصول فیزیکی یا غیر مادی باشد(کاتلر، 1385، 506)
شغلی که به طور سنتی "خدمت به مشتریان" نامیده می شود، پیچیده تر از سفارش گرفتن، پس گرفتن محصولات مرجوعی، یا پاسخ گویی به شکایت هاست. بر اساس این نگرش، خدمت به مشتریان شامل کلیه اموری است که شرکت به منظور جلب رضایت مشتریان و کمک به آن ها برای دریافت بیشترین ارزش از محصولات یا خدماتی که خریداری کرده اند انجام می دهد. (روستا و همکاران، 1385، 223 )
در کشورهای توسعه یافته ارزش تولیدی صنعت خدمات از صنعت تولید محصول فراتر است و تعداد نیروی کاری استخدام شده در صنعت خدمات بیش از کل نیروی کاری را تشکیل می دهد. در گزارشی از ارقام ارزش های تولیدی صنعت خدمات و استخدام ها در کشورهای مختلف، که توسط هیئت مدیره آمار، حسابداری و بودجه تایوان در سال 2006 انتشار یافت، ارزش تولیدی صنعت خدمات تایوان در سال 2005، 73. 6% تولید ناخالص داخلی[5] بود و 58. 27%  از کل نیروی کاری کشور در این بخش اشتغال داشتند. ارقام سال 2004 در ایالات متحده به ترتیب 78. 5% و 75. 62% بوده است. در ژاپن، 68. 2% از تولید ناخالص داخلی در سال 2004 توسط صنعت خدمات به دست آمد و 67. 53% نیروی کاری کشور در بخش خدمات اشتغال داشتند. در همان سال در کره جنوبی، ارزش تولیدی صنعت خدمات، 60. 4% تولید ناخالص داخلی بود که توسط 72. 82% از کل نیروی کاری به دست آمد. زمانی که از مدیریت کیفیت جامع[6] در صنعت خدمات بحث می شود، بنیادی ترین بخش، کیفیت خدمات است. (لیا و همکاران، 2008)[7]

 


2-2-2. کیفیت خدمات

در صنعت خدمات، تعاریف کیفیت خدمات بر نیازها و خواسته های مشتریان و چگونگی برآوردن انتظارات او توسط خدمات ارائه شده متمرکز است(لویس و بومس، 1983)[8].

دانلود پایان نامه ارشد :

بررسی رابطه بین کیفیت خدمات، اعتماد، ارزش ادراک شده و رضایت و وفاداری مشتریان (مورد مطالعه: مشتریان بانک مسکن در رشت)

دانلود مقاله :

بررسی تأثیر کیفیت خدمات الکترونیکی بر وفاداری الکترونیکی با تبیین نقش رضایت الکترونیکی، ارزش ادراک‌شده و تبلیغات توصیه‌ای الکترونیکی؛ مطالعه موردی: خرده‌فروشی‌های الکترونیکی شهر تهران
کیفیت خدمات:

چند بعدی است؛
ابعاد اصولی دارد، برخی از آن ها در طی زمان تغییر می کنند؛
ناملموس است، گرچه اغلب از طریق موارد ملموس ارزیابی می شود؛
نتیجه فرایندها و پیامدهای خدمت است؛
به تفاوت(شکاف) بین انتظارات و ادراکات مشتری وابسته است. (ملیسیدو و تئوچاریس، 2006)[9]
موضوع اصلی در بیشتر استراتژی های خدماتی، کیفیت است؛ که به کارهای دمینگ در دهه 50 بر می گردد. پاراسورامان[10]  و همکاران در سال 1985 کیفیت خدمات را به عنوان نتیجه مقایسه بین انتظارات یک خدمت و ادراکات از دریافت آن تعریف می کنند. شکاف بین انتظارات و ادراکات از عملکرد، سطح کیفیت خدمت از دید مشتری را تعیین می کنند. (ملیسیدو و تئوچاریس، 2006)

لهتینن[11] در سال 1982 مفهوم کیفیت نتایج و کیفیت فرایند را بیان کرد. لویز[12] و بومز[13] در سال 1983 نیز اشاره کردند که کیفیت خدمات مقایسه عملکرد مورد انتظار و عملکرد واقعی است. بنابراین، هر نوع خدمتی که سازمان ارائه می دهد باید انتظارات مشتری را پوشش دهد(هی و جان، 2010). [14] کیفیت مطلوب خدمات نشان دهنده قضاوت مشتری در مورد خدمات سازمان بر اساس تجربه کلی آن ها از دریافت خدمات است(وودروف، 1385، 180). [15]

جان استون[16] و موریس[17] در سال 1985 بیان کردند که سازمان های خدماتی تمایل دارند تنها بخش مقداری و ساده از نظر اندازه گیری را بسنجند، و از استفاده از ابزار سنجش نرم و کیفی اجتناب می کنند(ملیسیدو و تئوچاریس، 2009).

پالمر در سال 1998 بیان میکند که کیفیت فنی به ابعاد نسبتا مقداری خدمت که مشتریان در طی تعامل خود با شرکت تجربه می کنند بر می گردد. زیرا ارائه دهنده خدمت و مشتری هر دو می توانند به سادگی آن را مورد سنجش قرار دهند. کیفیت عملیاتی را می توان به منظور ایجاد حاشیه رقابتی با تمرکز بر ابعاد شخصی تر مواجهه خدمت به کار برد. (ملیسیدو و تئوچاریس، 2009).

2-2-3. ویژگی های خدمات

1)نامحسوس بودن[18]

2)تفکیک ناپذیری[19]

3)تغییر پذیری[20]

4) فناپذیری[21]

[1] - Bitner and hobbert,1994;Anderson and Sullivan,1993;Bitner and zeithaml;1996

[2] -babcoos and bouler

[3] - Rust and oliver ,1994;Sweeney et al. ,1999

[4] -parasuraman and zeithaml

[5] -GDP

[6] -TQM

[7] - Lia et al. ,2008

[8] - Lewis and booms, 1983

[9] - Melisidou and Theocharis,2006

[10] - parasuraman

[11] - Lehtinen

[12] - Lewis

[13] - Booms

[14] - He and jun,2010

[15] -woodruff,1385,180

[16] - Johnston

[17] - morris

[18] - Intangibility

[19] - Inseparable

[20] - Variability

[21] - Perishability


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲ آبان ۱۳۹۷ساعت: ۱۰:۲۰:۱۴ توسط:محمد موضوع: نظرات (0)